Artróza kolenního kloubu (gonartróza)

Základním příznakem je bolest, ta se objevuje většinou při zátěži jako je chůze po schodech, běh a nebo při méně obvyklém pohybu. V pozdějším čase se bolest může objevovat i v klidovém režimu. Artróza se může projevit také ztuhlostí kolene, otokem nebo větším množstvím kloubní tekutiny.

Prvotní příčinou je úbytek kloubní tekutiny. Následně mohou vznikat změny na kolenním kloubu, které způsobí změnu tvaru kloubu,  zmenšení mezery mezi kloubem, úbytek chrupavčité tkáně,  ale  také může dojít  k poškození měkkých tkání (menisků). Poškození menisku (degenerace) se pak většinou projeví jako viditelná deformace kolene. Je třeba říct, že artróza není "klasická nemoc", ale její příčiny souvisejí se stárnutím organismu. Jak z popisu příčin vyplývá, atróza a hlavně její důsledky se časem zhoršují. Je proto důležité začít řešit artrózu včas. Artróza ale také může vzniknout po úraze, změnou zátěže kolene vlivem např. neřešeného plochonoží, nadváhou, vlivem neřešené funkční poruchy, jednostranným přetěžováním kolene, apod.

V počátečních stádiích se často využívají kloubní preparáty obsahující kloubní výživu glukosamin sulfát, chondroitin sulfát a kolagen. Jejich nevýhodou je, že mají poměrně malou účinnost, protože působí na všechny klouby těla, nikoli jen na problematickou oblast, musí se užívat pravidelně ve správné dávce a v intervalech, pomáhají skutečně v počátečních stádiích. Daleko účinnější je léčba injekční. Nejdůležitější je ideální váha, správná životospráva, pohyb, ale pomoci může tejpování a řízená rehabilitace.

V případě pokročilých stádií, s těžkým poškozením kloubu, je nutné operační řešení.

Meniskopatie aneb bolesti kolene při poškození menisku

Poškození menisku je velmi častou příčinou bolestí kolen. V kolenním kloubu jsou prostory mezi kloubními plochami vyplněny vazivově chrupavčitými destičkami = menisky. Jejich úkolem je mechanicky tlumit, "změkčit" pohyb kloubu, neboť tím chrání kloub před přetížením. Přestože se může jednat i o různé formy poškození, tak nejčastější poškozením menisku je důsledek úrazu.

Poškozený meniskus je velmi častou příčinou bolesti kolen. Tato bolest (poškození) může být akutní, které vzniká bezprostředně po úrazu anebo chronická. Vzhledem k tomu, že se jedná o mechanické poškození menisku, může se objevit v každém věku. Někdy si však pacient ani neuvědomuje, kdy ke zranění došlo. Poranění menisku provází vícero nepříjemných a bolestivých fází např. při ohybu kolene, ale také při sportu, chůzi po schodech. Poranění může být menšího rozsahu, kdy pacienta spíše obtěžuje nepříjemné píchání nebo i praskání v koleni až po zablokování kolene. Chronická forma, v případě neléčení, pak může způsobit i artrózu, tedy poškození kloubu.

Příčina akutního poranění je mechanická, kdy vlivem přetížení kloubu dochází k deformaci nebo utržení menisku. To se stává nejčastěji při sportu nebo při úrazu. Toto poškození menisku je pochopitelně provázeno bolestí, otokem, naplněním kolene, blokádou.

Léčba se provádí dle stupně závažnosti poranění menisku. U lehčí formy se doporučuje klidový režim, znehybnění kolene ortézou, obklady, analgetika. Při rozsáhlejším poškození menisku se přistupuje k operaci artroskopickou cestou s cílem odstranění poškozené části menisku. Po operaci následuje rehabilitace dle pokynů lékaře a při zjištění poškození chrupavky kloubních ploch se aplikují chondroprotektiva – látky vyživující chrupavku.

V případech, kdy je odstraněn meniskus celý, je vhodné podiatrické vyšetření s volbou vhodné vložky, která má za cíl úpravu vyváženého osového zatížení kolene.

phone 68 16   tel.: 734 246 970 podologie
phone 68 16   tel.: 724  294 436 pedikúra