Voda v koleni

Voda v koleni je lidové označení pro nadměrné množství kloubní tekutiny v kolenním kloubu. Každý kloub obsahuje malé množství kloubní tekutiny neboli „kloubního mazu“ - je to čirá nebo mírně nažloutlá viskózní tekutina. Vyplňuje kloubní prostor, vyživuje kloubní chrupavku a tu udržuje pružnou a snižuje její tření a opotřebení.

Synoviální tekutina je produkována synoviální blánou (membrana synovialis), která je částí kloubní výstelky. Někdy se může stát, že tekutiny se začne tvořit více, než-li se ji vstřebává a pak dochází k jevu, kterému říkáme voda v koleni. Projevuje se otokem, ztuhlostí kolenního kloubu a bolestivostí, která bývá výraznější při chůzi po schodech.

Příčin může být celá řada, velmi často je příčinou nějaký úraz, nadměrné zatížení, poškození vazů nebo artróza, u revmatu nebo nádorů. Voda v koleni je tedy důsledkem těchto příčin a projevem kloubu, že s ním není něco v pořádku. Rizikovými faktory jsou vyšší věk, nadměrné zatížení při sportu a samozřejmě nadváha, která obecně kloubům škodí.

Voda v koleni může být pacientem zaměněna za obyčejný otok kolena. Rozdíl je v tom, že v případě vody v koleni je výrazně snížená hybnost kolenního kloubu a problémový pohyb. Zatímco obyčejný otok kolene většinou sám odezní, tak voda v koleni se bez zásahu lékaře neobejde. Základem vyšetření je punkce, která sice není úplně příjemná, ale přináší úlevu. Rozbor odebrané tekutiny pak pomáhá určit příčinu problémů. Vlastní léčba je pak založena na využití vhodných léků, případně artoskopie. Ale to už závisí na konkrétní příčině problému, kterou určí lékař. Ze strany pacienta je důležité kloub v rámci léčby zbytečně nezatěžovat a dopřát si klidový režim.