Meniskopatie aneb bolesti kolene při poškození menisku

Poškození menisku je velmi častou příčinou bolestí kolen. V kolenním kloubu jsou prostory mezi kloubními plochami vyplněny vazivově chrupavčitými destičkami = menisky. Jejich úkolem je mechanicky tlumit, "změkčit" pohyb kloubu, neboť tím chrání kloub před přetížením. Přestože se může jednat i o různé formy poškození, tak nejčastější poškozením menisku je důsledek úrazu.

Poškozený meniskus je velmi častou příčinou bolesti kolen. Tato bolest (poškození) může být akutní, které vzniká bezprostředně po úrazu anebo chronická. Vzhledem k tomu, že se jedná o mechanické poškození menisku, může se objevit v každém věku. Někdy si však pacient ani neuvědomuje, kdy ke zranění došlo. Poranění menisku provází vícero nepříjemných a bolestivých fází např. při ohybu kolene, ale také při sportu, chůzi po schodech. Poranění může být menšího rozsahu, kdy pacienta spíše obtěžuje nepříjemné píchání nebo i praskání v koleni až po zablokování kolene. Chronická forma, v případě neléčení, pak může způsobit i artrózu, tedy poškození kloubu.

Příčina akutního poranění je mechanická, kdy vlivem přetížení kloubu dochází k deformaci nebo utržení menisku. To se stává nejčastěji při sportu nebo při úrazu. Toto poškození menisku je pochopitelně provázeno bolestí, otokem, naplněním kolene, blokádou.

Léčba se provádí dle stupně závažnosti poranění menisku. U lehčí formy se doporučuje klidový režim, znehybnění kolene ortézou, obklady, analgetika. Při rozsáhlejším poškození menisku se přistupuje k operaci artroskopickou cestou s cílem odstranění poškozené části menisku. Po operaci následuje rehabilitace dle pokynů lékaře a při zjištění poškození chrupavky kloubních ploch se aplikují chondroprotektiva – látky vyživující chrupavku.

V případech, kdy je odstraněn meniskus celý, je vhodné podiatrické vyšetření s volbou vhodné vložky, která má za cíl úpravu vyváženého osového zatížení kolene.