Bolest nad kolenem

koleno 532 355Bolest nad kolenem se může objevovat z různých příčin. Z anatomického hlediska se zde na příčině mohou podílet struktury kostní, svalové, šlachové, dále fascie, cévní, žilní, nervové tkáně a také se může jednat o příčiny v jiném místě pohybového ústrojí, které se do tohoto místa propagují.

Nejčastější příčinou této bolesti je poranění svalů – natažení nebo natržení při nadměrné fyzické zátěži např. razantní cvičení, sportování, nedostatečné prohřátí před výkonem. Jejich příznakem je silná bolest, která vyzařuje. Objevují se obtíže s natahováním a ohýbáním končetiny, vzniká otok, mnohdy i místní proteplení.

Často vzhledem k sedavému způsobu života a práce se začínají projevovat bolesti nad kolenem ve svalech, zvyšuje se lokálně tlak nejen na klouby ale i svaly a nedostatkem pohybu následně svaly ochabují a jsou pak spouštěčem bolestí v celé končetině nebo v páteři. Při sedavém zaměstnání se u náchylných jedinců např. s onemocněním typu Leidenská mutace může objevit žilní trombóza, kdy je tuhý otok, bolest, změna barvy a bolest neodeznívá.

Mnohdy, aniž bychom si to uvědomili, se udeříme do stehna, praskne drobná cévka a vznikne následně hematom, který bolí.

Velmi často se objevuje i tzv. meralgia parestetica = úžinový syndrom - útlak n.cutaneus femoris lateralis. Typickou bolestí je pálení, vystřelování a mravenčení zevní strany stehna a někdy i bolest kyčle.

Rovněž se do stehna přenáší bolest při onemocnění meziobratlových plotének, artróze v kyčli či koleni, blokádě či sklobení, při plochonoží nebo při revmatických chorobách, fibromyalgiích, u diabetické neuropatie atd.

Bolest nikdy nepodceňujte, jelikož se takto může projevit nádor nebo metastáza.

Pro účinnou léčbu bolesti nad kolenem je nutné stanovit správnou diagnózu. Jestliže po klidu, obkladech, mastích nebo i analgeticích bolest neodezní a nabírá na intenzitě, je třeba vyhledat odbornou lékařskou pomoc.