Boule na kloubu palce

chodidla 400Boule nebo nejrůznější výrůstky na kloubu jsou poměrně časté. Většinou se jedná o hmatná zduření na noze nebo na ruce. Často mohou pacienty velmi zneklidnit, ale tyto projevy nebývají zhoubné, takže představují spíše estetický problém. V některým případech mohou způsobovat funkční problém, pokud se vyskytují na nohou a nebo způsobují bolest.

Co to způsobuje?

Velmi často se jedná o ganglion, což je bulka v podkoží, přesnou diagnózu obvykle určí rentgen, který vyloučí jinou příčinu. Léčba může být punkcí = odsátím, rozdrcením = enormní tlak např. palcem ruky oproti pevnému podkladu. Pokud způsobuje ganglion opravdu problémy, tak se chirurgicky odstraní.

Další příčinou může být artróza palce = hallux rigidus, která může způsobovat poruchu hybnosti nebo nepříjemnou bolest. Pokud se nejedná o případ, který způsobuje problémy, tak ho není třeba řešit, ale v pokročilejších fázích je třeba konzultace s lékařem a často i chirurgický zásah, který výrůstky způsobené arthózou odstraní. Při prvotních obtížích je dobré provádět cvičení s cílem udržení rozsahu pohybu, vložky s odlehčením a kvalitní obuv s max. flexibilitou podešve do 30 st. Čím vyšší flexibilita=ohebnout podešve, tím větší zátěž. Při významném omezení rozsahu pohybu palce jsou velmi vhodné podešve s valem.

Další možnou příčinou může být vbočený palec = hallux valgus, což je nesprávné postavení palce, které může způsobovat další problémy a bolesti. Většinou se palec odklání zevně a mnohdy i se stáčí na vnitřní hranu. Pokud je možno aktivně palec vrátit do osové polohy, pak je nutné pravidelné cvičení se zaměřením na měkké tkáně a šlachy,svaly. Někdy je dobré po rozcvičení dosaženou korekci zatejpovat nebo vložit korektor. Je-li již deformita s omezením rozsahu, s nemožností změny postavení, objevuje-li se bursitida a bolesti, pak je třeba zasáhnout operativně.

Palec na noze bývá i místem akutního dnavého záchvatu, kdy oteče, zarudne a extremně bolí. V první řadě je na místě klid, dieta a medikace dle revmatologa.